|
Spatii interioare in poezia
"Si daca ...", de Mihai Eminescu
Prof. Carmen Gavrila &
Prof.Valerian Antohe
Liceul Pedagogic "D.P.Perpessicius"
Braila Romania
|
In poezia "Si daca ...", universul poetic
se structureaza pe doua coordonate: cosmos si eu (anthropos). Se
desprind sintagme ce sugereaza imagini ale cosmosului:
"ramuri bat in geam"
"iese-n luciu luna",
imagini cu putere de evocare vizuala. "Pivotul"
primei strofe - sintagma "ramuri bat" - are sens de leganare trista,
imprimand un ton de melancolie blanda. Acesta
e tonul fundamental al poeziei eminesciene, stare de plutire domoala pe
apele invaluite ale sufletului. Cand fiinta iubita lipseste, natura devine
o prezenta mangaietoare, o aminteste. Amanuntele vietii naturii devin limbaje
tainice ale dragostei poetului:
"Si daca ramuri bat in geam
Si se cutremur plopii
E ca in minte sa te am
Si-ncet sa te apropii".
Are loc o erotizare a naturii,
o patrundere a tuturor infatisarilor naturii cu substanta iubirii. Durerea
pierderii se
indulceste in prezentul imaginatiei si se simte
dozarea tristetii si a mangaierii (aici - ca si in poeziile "Din valurile
vremii" si "Cand amintirile...").
Eminescu "picteaza" lumina,
prinzand acele "luciri diafane". Lumina e simbol al devenirii. Ea provine
din stralucirea stelelor si din clarul de luna.
Efectul de luna este vazut
in trei feluri deosebite, in poezia eminesciana: luna, ca obiect izolat
al cerului, astru
solitar; lumina de luna, ca o baie de reflexe
difuze ("Neguri albe stralucite, / Naste luna argintie") si lumina de luna
insotita cu aspectul naturii. Aici, luna - astru
solitar - da maxima stralucire peisajului: "iese-n luciu luna", fiind martora
vesnicei rememorari a iubirii.
Stelele sunt simboluri ale
relatiei om-totalitatea existentei. Lumina lor e simbol al luminii interioare
interioare a
omului, ce simte miscarea universului. In stelele
ce se oglindesc in apa pulseaza viata launtrica a poetului.
"Si daca stele bat in lac,
Adancu-i luminandu-l,
E ca durerea mea s-o-mpac,
Inseninandu-mi gandul."
Stelele se rasfrang in apa,
in acea substanta ce are o mare afinitate cu lumina, prin gradul intermediar
de
transparenta ce ingaduie luminii s-o strabata.
Fiinta imateriala a luminii se materializeaza parca in rasfrangerea ei
in
apa. Insotirea luminii cu apa e reflectata ca
o tainica imbratisare, insotire prezentata si intr-o strofa din poezia
"Lasa-ti lumea":
"Iata lacul. Luna plina
Poleindu-l, il strabate;
El, aprins de-a ei lumina,
Simte-a lui singuratate."
Stelele se reflecta in lac.
Cosmosul se reflecta deci in "ochiul lumii". Lacul, ca "ochi al lumii"
deschis in pamant, e
semn al transcendentei si apare frecvent in poezia
eminesciana:
"Langa lac, pe care norii
Au urzit o umbra fina,
Rupta de miscari de valuri
Ca de bulgari de lumina"
(Craiasa din povesti)
sau
"Lacul codrilor albastru
Nuferi galbeni il incarca"
(Lacul)
El e centrul magnetic al codrului,
loc sacru unde se oficiaza ritualul iubirii. Un alt poet, Lucian Blaga,
va "vedea" si el iezerul ca "ochi al lumii", insa la el limitatul spatiului
acvatic este mai degraba metafora revelarii misterului ca
"mister":
"In palnia muntelui, iezerul netulburat,
ca un ochi al lumii, ascuns, s-a deschis.
Oglindeste un zbor prea inalt si ceasul
curat, ce i-a fost odata promis."
Lacul codrilor e de un albastru
pur. Si aceasta apa purificata dobandeste o valoare morala, devine substanta
a
puritatii. Arhetip in care se condenseaza intentiile
purificatoare e apa lustrala. Ea radiaza puritate, intocmai ca raza.
Lacul e si oglinda, oglinda in adanc; reflectia
e factorul redublarii; apa dubleaza, dedubleaza, redubleaza lumea si
fiintele, astfel ca fundul lacului devine cer.
Acelasi aspect, al rasfrangerii, il gasim si in poezia lui Blaga, - "Oglinda
in adanc":
"Cand ma privesc intr-o fantana,
stiu ca-n adancuri foste mume
imi tin oglinda, ochi de lume".
In poezia "Si daca ...", cele
trei strofe contureaza un spatiu "sacru", avand o structura de cercuri
concentrice,
fiecare cerc corespunzand cate unei strofe, mai
bine zis cate unei imagini:
1. ramuri bat in geam
2. stele bat in lac
3. iese-n luciu luna,
eul poetului aflandu-se in centrul acestei structuri.
Aceste trei cercuri concentrice se afla intr-o permanenta vibratie,
eul tinzand ca prin intermediul subtilei miscari
pulsatile a elementelor naturii sa reduca distanta care il separa de fiinta
iubita. Cercurile imaginare sunt spatii poetice care intermediaza legatura
existenta intre cosmos si anthropos (eu). Primul cerc e si cel mai apropiat
de anthropos, prin imaginea mediatoare a ferestrei (cuvant ce implica deschiderea
spre cosmos, ascensiunea catre spatiul pur al reflectiei si rememorarii):
"Si daca ramuri bat in geam".
In fiecare cerc se pot detecta
cele doua straturi de care am vorbit si anume eul poetic si cosmosul: "ramuri"
-
cosmosul "in minte sa te am" - anthropos ele
intrepatrunzandu-se intr-o vizibila miscare de apropiere. Eul (poetul)
va urma calea initierii - prin eros - in taina cosmosului. Fiecare din
cele trei cercuri concentrice reprezinta tot atatea
trepte in aceasta ascensiune. Sufletul va primi,
pe aceasta cale, starea de gratie, trecand definitiv din sentimentul de
pamanteana durere in cel sublimat, ontologic,
de melancolie transfigurata in logos, in Arta.
*
Home Romanian
|